BERANI NAK IKUT??

Monday, December 3, 2012

PERAHU KERTAS DAN AKU



.
.
.


Kau suka art, dia suka art. Dia baca buku, kau tak suka buku. Kalau dua-dua kau suka atau salah satu dia suka kau tak suka, apa saja alasan, pokok pangkalnya hati.

Jadi tak perlulah kau setengah mati untuk cuba suka apa yang dia suka. Penting untuk jadi diri sendiri dalam setiap ikatan hubungan.
 

Dari situ kau akan belajar cara menerima.

Perlahan-lahan ikatan hubungan akan jadi kuat atas dasar memahami. Walaupun ada badai-badai menghambur yang cuba memisahkan ikatan kau.

Sebab? 

Kau tak akan pergi dari orang yang faham kau. 

Dan orang yang tak pernah faham 
akan terus mengadili diri kau.

Orang yang tak pernah faham ini
tak pernah cuba untuk faham.

Kerna dia cuma faham hati yang bersatu 
adalah hati-hati yang layak (di fikirannya) 
untuk bersatu.


Dia adalah manusia yang ketinggalan.


Dia bukan Tuhan.

...



Carilah orang yang tak perlu meminta apa-apa
tapi kamu mahu memberikan dia segala-galanya
- Dee, Perahu Kertas.

Dah tonton Perahu Kertas?
ehem! 


 

22 comments:

gadisBunga™ said...

kadang2, sepasang hati tu perlukan masa bertahun untuk mereka fine tune dalam proses mengenali hati budi.

proses tuh sweet. :D

conundrum said...

aku bernasib baik sebab aku xlari jauh dari perahu kertas aku sebelum ia karam..

hati..

the malay male said...

menjemukan jika 'saya' dan 'dia' menyukai perkara yang sama.

BonekadalamChermin said...

GADISBUNGA,

true.
love takes time.


:)

BonekadalamChermin said...

CONUNDRUM,

kalaupun karam
pasti ada hikmahnya


:)

BonekadalamChermin said...

MALAYMALE,

yang penting,
keserasian bersama.

ye dak?

Wadi AR said...

dulu kan kak aku tak reti buat perahu kertas. suruh adik ajar. kakaka

~najwa~ said...

Dua yang berasingan untuk dijadikan satu.

Pasti ada tawa tangisnya.

Merelakan diri untuk difahami dan memahami (Demi mengejar pelangi)

:)






faraherda.razalan said...

Reply utk komen GB -

Proses itu mmg sweet. Tapi bila sudah serasi, bila sudah mangli dengan hati masing-masing, boleh lemas dalam lautan selesa juga!!!!!!!

gadisBunga™ said...

reply untuk fara:

kalau perlu seumur hidup pun untuk mengenali hati budi, biarlah. asalkan tidak terlalu selesa. kerana perasaan selesa itu membosankan. heheh~

BonekadalamChermin said...

WADI,

ah kau ni!
hahaha

BonekadalamChermin said...

NAJWA,

hubungan yang bagus ni
pasti akan ada dugaannya

perlu tabah.

:)

BonekadalamChermin said...

FARAHERDA & GB,

saya berpendapat
takkan ada yang berjaya faham 100%
jadi proses kenal tu akan continue
sampai hujung nyawa.

azieazah said...

Bila dah saling memahami, apa saja selepas itu, sangatlah mudah. kan?

APi said...

*perang dingin*

BonekadalamChermin said...

k AZIE,

saya setuju kak.

bila kita sama-sama dah kuat
segala fitnah atau apa saja dugaan
yang datang

kita mampu hadapi
dengan tenang

:)

BonekadalamChermin said...

API,

menda perang pula deme ni?
durian mana, durian?

:D

the dreamer said...

adakalanya hati-hati yang dua sudah bersatu, namun masih tercari-cari akadnya...masih ada yang belum tuntas

ghost writer said...

pelajaran no 23 : meminta orang lain memahami haruslah dimulakan dengan memahami.


*tunggu part II ok, mana aci tak habis tengok semua part. ;)

BonekadalamChermin said...

THE DREAMER,

pasti ada selesaiannya.
pasti.



:)

BonekadalamChermin said...

GHOST,

kadang-kadang ia tidak semudah bicara.


:)

CassiaSiamea said...

Dia adalah manusia yang ketinggalan.