BERANI NAK IKUT??

Thursday, February 9, 2012

HARGA AIR MUKA



.
.
.


pernah atau tidak kepada kalian. ia terjadi kepada aku. sewaktu di tempat kerja lama aku sering menjadi bahan tidak puas hati seorang kakak admin. ada saja yang mahu dijadikan isu olehnya. soal cuti. soal keluar masuk. soal travelling. segalanya. 

aku berkongsi hal ini dengan seorang rakan sekerja yang agak senior. nasihat oleh beliau sangat aku ingat. hingga hari ini.

" kau tak perlu ikut rentak dia. api jangan dibalas api. esok kau datang, kau bancuhkan dia secawan kopi. letak atas meja. jemput dia minum. kalau kau rasa dia dah jatuhkan air muka kau, kau beli lah air muka dia dengan secawan kopi. "







faham maksudnya?
orang lama cakapnya berkias 



:)



.

45 comments:

zombie said...

Faham faham. :)

Anisa Hang Tuah said...

yes.faham.thanks kak azreen di atas perkongsian cerita itu..

Dark Half said...

penah hadap situasi macam ni. saya cuba hidangkan kopi. esoknya sambil 'tersenyum suci' dia hidangkan juga kopi buat saya, tapi ada racun arsenik di dalamnya yg membunuh saya secara perlahan-lahan (kiasan juga)

jhnrdzi said...

faham ._.

luahfikiran ... mari kita said...

Salam,
Faham maksudnya .. bagus nasihat tu.

Lucifer said...

Faham faham. :3

abdol said...

bagus... hehe

h4ni3 said...

kalau dia sensitif, mesti dia pun faham jugak

tapi, ada jugak orang yg hati batu. tetap nak pertahankan ego dia.. hmmm

MasZuber said...

wow...memang orang lama punye nasehat tue ayen..

lembut tapi sangat betul.

Chereta Chenta said...

best! blh try nih...kat opis ni ada gak jenis gitu tp lagi teruk. Nabi Muhammad pun ada berpesan supaya membalas kejahatan dengan kebaikan :)

SM said...

ya, air muka boleh dijual beli. sebab tu orang ni sesuka hati merendah-rendah maruah dan jatuhkan air muka orang lain.

kakchik@ella said...

salam adik. Faham dan sangat suka dgn kata2 itu.

ghost writer said...

sometimes the reflections lied..

satu pendekatan yang aku rasa sangat sesuai utk aku praktiskan.

:D

Lelaki Ini said...

tak suka!tak suka!

tupaimerah said...

kenapa aku tak faham ni?
adakah kerana aku bukan orang lama??? T.T

Fatin Mraz said...

air yg terbaik buat memadam api~

=]

ahmadnasaiemdnor said...

yang busuk dibalas wangi.

Amiey White said...

saya faham , dan telan . T____T

the dreamer said...

saya mcm nak faham...tp tak faham sebetulnya..mungkin saya separa lama dan separa muda?..

miloais milo said...

iols faham

dan iols suka juga minum kopi

pembaris said...

kopi secawan berapa ringgit punya?

gadisBunga said...

kopi tongkat ali ke kacip fatimah? :D

BonekadalamChermin said...

ZOMBIE,

bagus, bagus.

BonekadalamChermin said...

ANISA,

sama-sama.

sedikit injeksi positif.
:)

BonekadalamChermin said...

DARK HALF,

ya. faham.
adakalanya ia x seperti yg diharapkan.

BonekadalamChermin said...

JHNRDZI,

good, good.

:)

BonekadalamChermin said...

Dato' LF,

api jangan dibalas api.

:)

BonekadalamChermin said...

LUC,

bijak, bijak.

:D

BonekadalamChermin said...

ABDOL,

:)

BonekadalamChermin said...

Dr HANIE,

sebetulnya
dia juga pesen x penah paham


haha!

BonekadalamChermin said...

MASZUBER,

ia cara org bijak menangani situasi yg tegang.


:)

BonekadalamChermin said...

CHERETA CHENTA,

indeed!

BonekadalamChermin said...

SM,

nasib baik masih punya harga


-.-"

BonekadalamChermin said...

KAK CHIK ELLA,

wsalam kak.

terima kaseh sbb suka.
:)

BonekadalamChermin said...

GHOSTWRITER,

ya. tapi perlu ikut kondisi juga.
moga kita bertabah.

:)

BonekadalamChermin said...

LELAKI INI,


kenapa? kenapa?

BonekadalamChermin said...

TUPAIMERAH,

nampak gaya kau masih mentah


hahahaha

BonekadalamChermin said...

FATIN MRAZ,

in a way, it is!

:)

BonekadalamChermin said...

AHMAD,

tapi jangan lebih dari 3x

kehkeh

BonekadalamChermin said...

AMIEY WHITE,

perlu positif utk majukan diri.
jangan putus asa.


:)

BonekadalamChermin said...

THEDREAMER,

oh.
itu mungkin masalah peralihan anjakan masa.

haha!

BonekadalamChermin said...

MILOAIS,

haha. terbaik!

minum milo untuk jadi sihat dan kuat!

BonekadalamChermin said...

PEMBARIS,

kopi o kaw.
tanpa gula.


kehkeh

BonekadalamChermin said...

GADISBUNGA,

jangan ajar bagi minum yg power-power sangat.


:p

EZAN IDMA said...

got it :)