BERANI NAK IKUT??

Friday, January 8, 2010

STORY TELLING



yang sebenarnya takleh tido.
tatau nape padahal semalam pon tido x tentu waktu je.
dah cuba pusing kanan, pusing kiri pon takleh nak lelap.
last2 bangon dan mengadap my switheart ni la.what to do?
marilah kita berstory telling dengan harapan selepas bercerita ni
aku pon akan kebosanan dengan cerita sendiri dan dapat lelap.gheee~
bleh la plak macam tu eh? sape kata? azreen la kata.kan?kan?
baru je tadi tak sampai sploh saat.muahahaha.ok fine.gelakla sorang2.
hmmm.penah tak kita terpikir sebenarnya kita tau tak apa yang kita
buat hari2? maksud aku, dari kita bangon tido sampaila kita lelap balek.
penah tak terfikir, kalau kita keja makan gaji, sampai bila nak keja bawah
orang?kalau student, terfikir tak nanti dah grad nak keja apa?and berapa
ramai yang dah happy dengan comfort zone dalam hidup?buat rutin yang
sama hari-hari just to earn for a living?itukah?kalau yang dah kawen tu,

'oo aku macam ni lah.keja apa nak buat lagi untuk nak sara anak bini?'

kan?
ayat standard la.thats why kita kena ada target dalam hidup kan?
by reaching this certain age, what we should achieve?
how much we should earn?kalau yang dah keja 2-3 tahun tu,
apa yang kita dah buat untuk majukan hidup kita dalam tempoh tu?
penah tak,ada this kind of critical thinking?of how many graduates yang
keja sekadar untuk mendapat gaji bulan2 dan langsong tidak mengikut
jurusan yang diambik pon.maksod aku, amek course IT tapi end up keja
jadi cashier.contohnyelah kan.sebab apa?sebab takde peluang keja?
ke tidak mencuba?ke cepat sangat give up dengan competitors?

ok.by having that kind of thoughts, inilah soalan yang aku tanya kat
student poli merlimau masa aku jadi tutor jemputan tuhari.
soalan yang tipikal tapi jawapan yang aku dapat sebenarnya
agak mengecewakan.sebab apa? sebab inilah generasi yang akan
teruskan apa yang kita dah usahakan all this while.betol tak?
nak tau apa soalan yang ditanya?ha.ok.berapa pinggan nasi kamu
makan satu hari?ahaha.ok aku tipu.jangan pecaya plis.gheeeee~
ok kali ni serius.

soalan aku: kenapa kamu nak amek course ni?
kenapa pilih architecture?
*simple kan?kalau main game ni kira stage EASY la kan?*

nak tau jawapan yang diterima?

jawapan 1: sebab saya suka melukis
jawapan 2: sebab bapak saya suruh
jawapan 3: jadi akitek ni macam glamer je
jawapan 4: nak jadi macam pakcik saya
jawapan 5: sebab duit banyak nanti boleh cepat kaya

ok fine.then aku challenge balek diorang yang bagi jawapan dengan
sangat konfiden ni dengan bertanya:

rujuk jawapan 1: ok.kalau kamu suka melukis, kamu yakin dengan
hanya pandai melukis kamu boleh jadi akitek?
rujuk jawapan 2: ok.kalau bapak kamu tak suruh, kamu nak jadi akitek?
rujuk jawapan 3: wah.kenapa pilih nak jadi akitek untuk glamer?
kenapa tak pilih jadi artis?
rujuk jawapan 4: itu saja?apa yang best sangat pakcik kamu?
rujuk jawapan 5: so kalau nak cepat kaya, kamu yakin jadi akitek
boleh kaya?ok tell me who built KLCC?

ha..aku bukan tanya kosong untuk sesi ice-breaking ok?this is
about responsibility.of how much money been spent untuk bagi
student-student ni keluar dengan diploma dan ijazah.so diorang
kena tau apa yang diorang nak buat sebenarnya.kalau sekadar
nak ada sekeping ijazah tapi taktau menilai value yang ada,
better buka kedai jual burger je malam2.betol tak?serius.
this is to remind myself as well.kita kena tau apa tujuan kita
membuat sesuatu perkara.wah wah.ni ape kes ayat skema neh?
ahaha.ok ok.dalam ramai2 tu cuma ada sorang yang bagi jawapan
bijak yang berjaya mendapat tepukan dan pujian dari aku.

jawapan dia: sebab saya nak explore architecture dan nak bina
bangunan yang hebat, lebih hebat dari eiffel tower.
dan saya nak buktikan akitek melayu pun boleh ada nama
sebaris dengan gaudi, renzo piano, frank gehry,rem koolhas.


see?
this is bijak ok.
ada beza orang yang pandai dengan orang yang bijak.
orang pandai akan jawab 1+1=2
tapi,
orang bijak akan jawab 1+1=11

in other way,bleh je bagi jawapan nak jadi akitek yang glamer kan?
but u have to be glamour in your own world la.betol tak?
so if u wanna talk about newspaper, u should know the content.
not the material.not the font.not the images.not the layout.
this is what i meant.

then, lagi satu soalan aku:

'ok.jom tengok benda paling simple untuk design.
lets say a chair.what is the most important thing
for you to look into for designing a chair?'

ha.sembang tinggi2 nak build eiffel tower bagai takmo la kan.
aku try bagi benda paling senang.yang hari-hari pun kita guna.
gelabah.gelabah.ko pandang aku.aku pandang ko la kan.ahaha.
macam-macamla jawapan sampai ada yang cakap guna batu la,
kayu la..yela.aku faham la diorang baru 1st year.
aku takdela nak marah ke apa.tak niat langsong
nak mencabar tahap pemikiran drg.aku cuma nak diorang
pandang+amek port benda2 kecik kat sekeliling dulu.
perhati pintu, tingkap, kaca, tiang, lantai dulu sebelom
nak berangan yang bukan-bukan.bagi aku suma ni penting.

whatever.bottom line is, kita kena tau apa yang kita nak buat,
apa yang kita nak dapatkan dalam hidup.itula nasihat aku kat
diorang suma.niat tu yang penting.at the same time aku mengingatkan
diri sendiri jugak.jangan buang masa dengan benda-benda yang tak
berfaedah.orang cakap,muda sekali je,enjoy while u can la kan?
bagi aku, masa muda la nak all out bekerja keras untuk diri sendiri.
sebab tak ada apa yang boleh menjamin masa depan kita melainkan
kita yang mencorakkannya sendiri.how can we assure orang yang kita
sayang will be there with us til the rest of our life?betol tak?anyway,
our thoughts would be differ ait?this is just a little sharing coz i believe


'Allah tidak akan mengubah nasib seseorang hambaNya,
melainkan dia berusaha mengubah nasibnya sendiri'


TEPUK DADA, TANYA SELERA









2 comments:

n a n i h a said...

peace(^.^)V

saye suke!
ngeeeeee

BonekadalamChermin said...

thanks dude!
U ROCK~~