BERANI NAK IKUT??

Thursday, January 20, 2011

ALIF BA TA




AMARAN: entri ini paling panjang dalam sejarah. jika tak cukup sabar, JANGAN BACA! pi baca media hiburan. ada gambar pompuan cantik dan seksi seksi. hahaha.



.
.
.



tadi aku ke pasar malam. dengan tina. hujan baru nak turun. teringat masa mak ayah aku berniaga pasar malam dulu. kat selayang baru. hari isnin kat bukit botak. selasa kat sungai buloh. rabu. rabu tak ingat. khamis kat wira damai. ok yang tu aku hentam. mana nak ingat. masa tu umur baru 10 tahun. tapi memang enam hari dalam seminggu. satu hari saja rehat. 

ayah aku askar. mak pula tak bekerja. gaji tak cukup nak sara anak dah tiga. pagi pergi pejabat. balik tengahari siap siap barang untuk berniaga. jual laksa, mee rebus, pasembur dan cucur udang. ada 3 jenis kuah nak kena masak. kesian mak. 

masa tu tinggal di rumah atas. rumah 2 tingkat ada 4 pintu. tangga kat luar. setiap kali nak kena angkut periuk berisi kuah yang berat turun ke bawah. kesian ayah. adik adik aku jaga. dari pukul 3 petang sampaila pukul 11 atau 12 malam. 

mak selalu tinggal duit kat aku. disuruhnya aku bawa adik adik pergi kedai beli jajan. masa tu adik yang bongsu baru tadika. paling banyak kerenah. pernah juga aku bawa adik adik lintas jalan beli ais kacang. tapi yang tu aku tak cerita kat mak. nak kena belasah dengan tali pinggang? hahaha.

kalau hari cuaca baik. jualan laris. mak ayah balik muka pun cerah. kadang kadang adik dapat mainan. tapi kalau hari hujan. banyak yang tak habis. masa ni jangan siapa pun cuba nak buat perangai. memang percuma dapat maki ayah. kami semua memang dah faham sangat. ayah penat. esok kerja pula.

datang dari keluarga yang tak senang banyak mengajar aku erti kehidupan. dulu aku selalu merungut. kadang kadang rasa malu. kawan kawan naik kereta cantik. ayah cuma mampu pakai fiat lama. yang lantai dah terkopak. bumbung pun bocor. pintu sebelah pemandu pernah tercabut. macam macam.

ayah selalu pesan. belajar rajin rajin. jadi orang senang. kalau boleh dia tak mahu seorang pun anak anak ikut jadi askar. teruk. ayah pernah cerita. masa umur aku 6 tahun. tinggal di anak bukit. ayah cuma mampu beli baju raya dekat aku dan adik adik dengan harga kurang lima ringgit sehelai. pernah juga baju kami pakai ulang ulang sampai reput. mak kata boleh koyak terus jadi kain buruk. tapi masa tu kami tak mengerti apa apa.

dulu aku selalu tanya Tuhan. kenapa aku dilahirkan dalam keluarga susah? aku benci. aku jeles tengok kawan kawan boleh dapat apa sahaja. sedangkan aku nak beli kasut sukan pun ayah dah soal siasat macam nak kena masuk penjara. 

tapi sekarang. aku tadah tangan. syukur pada Tuhan. sebab aku susah. aku belajar berdikari. aku tahu erti rendah diri. paling penting aku belajar menghargai apa sahaja yang aku dapat. 

pernah dulu aku menjadi bahan ketawa. hanya kerana memakai sepasang kasut berjenama bata di ofis elit. manalah aku mampu nak pakai clarks. ataupun hush puppies seperti mereka. beg tangan mahal mahal. walaupun jawatan tak seberapa.

pengalaman hidup setiap orang berbeza. itulah yang menjadi pita ukur tahap kematangan individu. yang bukan terletak pada usia. tapi pada kehidupan yang telah lalu. bersyukurlah dengan setiap yang ada. setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. 


aku sayang mak ayah aku. adik adik aku. nenek aku. kawan kawan aku. paling penting depa tak penah gelak aku pakai kasut bata. aku sayang depa! huhuhu.

sekian.


.








nasehat aku

jadilah diri sendiri 
walau kat mana pun kita
jangan belajar jadi sombong
jangan hina orang susah





...


panjang sungguh entri kali ni
sekali sekala nak seriyes sikit



takmau baca sudah!



kahkahkah




jom blah?




.



42 comments:

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Cerita pasal ko ni, rasa cam cerita tentang diri makcik gak. Sebenarnya kita patut bangga, pengalaman cam tu, tak semua orang dapat rasa.Dengan pengalaman tu lah dapat mengajar kita untuk lebih tabah dan berhati keras/batu/waja, walapun ada banyak rintangan yang mendatang.

Sampai sekarang ,pengalaman masa susah family makcik dulu, adalah pengalaman yang paling terindah dan masih terpahat dalam sanubari.


Ini komen panjang, kena baca gak.paksaan.

Abang Jonni said...

phewitttttt.... tunggu apa tuuuu... dok tepi wheelbarrow... huhuhu


citer yg best.... :)

mommy kam said...

Azreen.. Setiap orang dilahirkan dalam keadan berbeza.. Aku dulu pun mcm kau jugak duk pk yang bes orang lain je..org lain lagi kaya, lagi pandai, lagi cantek.. Besnya jadi diorang.. Tp makin besar makin nampak realiti..
Ada yg susah, kais pagi kais petang tapi hidup keluarga bahagia.. Hormat menghormati, mak ayah lovey dovey n hidup dlm beriman..
Ada yg harta melimpah ruah asal cuti je holiday obersi tapi ayah ada perempuan keliling pinggang, mak hari2 nangis tp depan org cover je.. Adik beradik buat hal sendiri.. Walaupun ramai tp hidup lonely..
Ada yg sedang2 aje, family nampak oke, belajar oke tp xde keyakinan diri.. Susah dpt keje elok walaupun on paper not so bad..
Ada yang cantik tapi sangkut kat laki orang.. Bila mengandung dapat anak twin tp cardiac twin, sorang jadi parasit to lagi sorang.. Nyawa pulak dah terancam..
Ada yang nampak perfect, parents kaya n lovey dovey, adik beradik penyayang tapi dpt terminal illness di usia muda..
Kesimpulan dari komen aku yang panjang ni,Allah tu maha Adil.. Kalau rasa susah, ada lagi yang susah dari kita jadi betullah macam kau kata bersyukurlah :)

P/s: semua contoh tu mmg realiti :)

LadyRye said...

mana hang tau media hiburan ada artis? hang baca ka?

aku pun orang susah gak...hang caya dak? caya la weihhh..caya laaa!!!!

Pistachio said...

gua dibesarkan sedang2 saja.. tp gua suka kekalkan pada level sederhana.. kalau boleh beg skolah sepanjang skolah rendah dlm 6 thun tuh, 2 kali je tukar.. memang pesen mengguna barang hingga ke titisan terakhir.. sbb adik beradik gua 6 org.. abah byk nk pakai duet..

tp kerana kita belajar hidup dr susahlah kita tahu konsep menghargai dan berjimat...

eerrrkkk.. tp gua skrg saving tak menentu.. keh keh keh!

miloais said...

samalah jugak..
iols pun dari keluarga yg tak berapa senang... sekadar cukup2 makan jahhhh!
tapi yg penting - yakin dengan diri sendiri... be proud of what you are

iols penah... kena gelak kat dalam bas - kena gelak kat kelas... sbb pakai kasut sekolah besar... beli kasut besar skit kata my parents - supaya tak perlu beli lagi kasut pertengahan tahun... kena jimat2 pakai kasut - jangan lasak sampai terkoyak - pesan mak...

but what de hek le.. org nak gelak kan??? lantak pi lah...

tak cacat pun kat diri kita kalo orang gelakkan...

FATIN MRAZ said...

aku terharu.. sambil mengimbau my childhood.. ;)

JuAn NaSir said...

nice! =)

The Dreamer said...

tak penah perasan ko pakai kasut apa? (relevan tak nih? :P)
apapun, orang yg tak mengalami, mmg tak mengerti, tapi tak salah cuba memahami, bagi aku bab2 material ni tak pernah singgah dlm pikiran, tp bila observe org, selalu tgk org tu cool tak cool perangai dia, down to earth ke, pandai berinteraksi ke, cara cakap, cara buat keje..dll., pastu marah diri sendiri knp tak cool cam dia..heheh..

pembaris said...

nasib baik tak bawak adik pergi kedai main tikam-tikam.

Hantu Kak Limah said...

sampai skang aku pg keje pakai selipar pasar malam jer...susah mmng perit,tp x sampai menyusahkan..

cikceriacorner said...

bonbon..
pengalaman xbleh dijual beli..
cite awak sgt menarik..
sy pon bkn org senang..
mak ada ckp kat sy..mak dan abah xde harta..hanya pelajaran la utk harta cik ceria..sebak dengau..
masa abis degree nak amik master..mak n abah xmampu sebab adik2 nak belajar..mak kate takat degree aje mak n abah mampu.
belajau kat asrama..kalo xde duit cik ceria diam..kalo lapau arap makan kat dining..
masuk u dpt ptptn gnakan sepenuhnye utk study..member beli itu ini..brg branded..
cik ceria xkisah pakai bata..pakai cap pasau malam..kerana..yg penting kita pandai mengayakanya..
yang penting kita jadik diri sendiri..
berpijak di bumi yg nyata..

hehhe..pengalaman idup megajau kite erti dewasa..

gadisBunga said...

entry terbaik aku baca harini.

bagaimana kita dibesarkan adalah apa yg membentuk kita hari ini. belajar dari itu dan cuba yang terbaik utk masa depan diri sendiri.

ko buat aku nak menulis tentang kisah aku juga nanti2.

p/s: kebetulan. aku ada gambar berbackgound batu bata merah juga la! :D

tupaimerah said...

entri ni buat saya insaf.
sebab saya rasa berbanding kamu,
saya di lahirkan dalam keluarga
yang agak senang..

hmmmm....

gedek! said...

"ayah selalu pesan. belajar rajin rajin. jadi orang senang..."

Bukan jadi Blogger...

:: noremy anak rahmat :: said...

experience the best teacher...kan?

ai pun lahir dlm keluarga sederhana..

Daddy Ziyyad said...

cantik bergambar dgn kereta sorong & dua ekor kucing yang sedang pandang belakang...ngeeeeee

mizzunderstood said...

hey!!

"love u beb!!"

sama tapi tak serupa

h4ni3 said...

kita pun bukan asal dari keluarga senang
setakat duduk dalam hutan, takde infra, mandi air perigi, guna lampu gasolin... pernah merasa! :D

six.september said...

ayah aku pun berniaga kat pasar malam jugak. ada sekali tu waktu darjah dua kot, ayah aku eksiden waktu balik berniaga. serius aku masuk bilik menangis gila-gila.

aku pon penah rasa hidup susah.

BonekadalamChermin said...

_AKAK CIK INA |

saya baca
saya baca

sebab entri pun panjang berjela
hahaha

ala ala luahan dan keluhan gitu

...

saya susah,
saya ok.

:P

thanx kak ina!

BonekadalamChermin said...

_ABANG JONNI |

tunggu u ajak pi dangdut laaa
hahaha


...

pengalaman hidup
memang satu fasa kehidupan
yg sangat berharga!

winkwink*

BonekadalamChermin said...

_KAM |

aku setuju
dan sangat terharu dengan komen kau

:(


...

hope we can be better person

.

BonekadalamChermin said...

_RAINA |

pecaya.

BonekadalamChermin said...

_PISTACHIO |

kehkehkeh

aku pun sama la
saving pun kejap ada kejap takda

...

cerita kau buat aku terpikir
berapa beg sekolah aku ada dulu

:P

BonekadalamChermin said...

_MILOAIS |

huhuhu

tula kan
kena gelak tu mmg rasa malu
dan agak rasa mcm terhina

tapi tu dulu la..

sekarang ni kalau nak gelak
dah kebal kot


.

BonekadalamChermin said...

_FATIN |

:)

tak semua org melalui jalan yg sama
tapi aku pecaya Allah Maha Adil

kalau Dia x bagi sekarang
mungkin ada di kemudian hari


.

BonekadalamChermin said...

_JUAN |

:)

thanx!

BonekadalamChermin said...

_THE DREAMER |

aku pun suka lelaki kewl
(relevan tak ni??)

hahaha



.

BonekadalamChermin said...

_PEMBARIS |

hahaha
kalau pi main tikam tikam
abihla bajet nak beli ais kacang!

:P



.

BonekadalamChermin said...

_HANTU KAK LIMAH |

hihi
selipar pasar malam pun xpe
janji kaki tu beralas dan selesa


...

sy pulak
sampai sekarang x reti pakai beg tgn mahal mahal
sayang pulak duit

hu~

BonekadalamChermin said...

_CIK CERIA |

hihi
suka dengar cerita kamu

:)


...

yg branded2 tu pun
belum konfem 100% ori
huhuhu

*ayat sedapkan hati ke apa?

.

BonekadalamChermin said...

_GADISBUNGA |

hahaha
thank u beb!

...

kalau nak up entri kisah benar
KENA ADA GAMBA KAT BATA MERAH KE??

:P

BonekadalamChermin said...

_TUPAI |

untunglah kamu
dilahirkan dalam keluarga senang



...

itu maksudnya
kehadiran kamu untuk menolong yg susah

:)

BonekadalamChermin said...

_UNCLE GEDEK! |

hahaha
aduih uncle!


blogger ni bukan kerjaya

:P


.

BonekadalamChermin said...

_NOREMY |

:)

harap kita lebih bersyukur


...

tak ada yg kurangnya
kalau kita tak senang

janji hati kita hepi!


.

BonekadalamChermin said...

_DADDY |

kucing kucing tu
tengah kejar mengejar

tiba tiba
enterframe masuk lam gambar!

huhuhu


.

BonekadalamChermin said...

_MIZZUNDERSTOOD |

:)

everything happened
FOR A REASON

i have faith on that


...

leviu too beb!
be strong!

.

BonekadalamChermin said...

_Dr HANIE |

mandi air perigi adalah cabaran paling besar pagi pagi!

huhuhu

sampai tengahari pun
air kat dalam tu SEJUK!!!

...

dulu kalau mandi
konfem bibir biru biru

.

BonekadalamChermin said...

_SIXSEPTEMBER |

sayu aku dengar beb!


...

ayah aku pulak
masa berniaga kat pasar ramadhan
jual cucur udang, tiba angin kuat
kuali berisi minyak panas terbalik
dan terlangkup

Tuhan Maha Kaya

dalam banyak banyak hari

HARI TU JE AYAH AKU PAKAI BOOT!

so selamat kaki dia dari kena minyak panas

huhuhu


.

miss nina said...

sebab tu bila mana susah sekalipun, mak ayah nak kita pandai.
sebabbya knowlodge is power.

kenangan lama kena ingat juga, supaya kita tak lupa diri.

BonekadalamChermin said...

_MISSNINA |

:)

tak ada yg kurang kalau susah
rezki tu sentiasa ada

...

terima kaseh.

.